팔복예술공장_작가인터뷰_ 김순임 20240702
안녕하세요 김순임 작가입니다.
‘작가’, 뭔가를 짓는 사람. 옷을 짓고, 밥을 짓듯, 한 땀 한 땀, 한 줄 한 줄, 매일 매 일, 밥을 먹고 나누듯 작업하는 사람이고 싶습니다.
학교에서 조소와 회화판화, 미술사를 공부하였고, 자연현장에서 장소 특정적인 현장작업과 그 곳과 그곳의 사람들에 대한 이야기를 있는 그대로 제시하는 방식으로 설치하는 작업을 해오고 있습니다.
작업의 특성상 어떤 작업은 그 장소에서 긴 시간 자연의 변화를 겪으며 살아가는 한편, 어떤 작업들은 짧게 존재하고 사라집니다. 또 어떤 작업들은 그 결과물의 찬란함보다 과정에서 발견되는 깊은 사색이 울림이 되는 경우도 있죠
장소나 사람, 그 대상과의 만남, 작업의 씨앗의 탄생, 작업 과정의 변주, 그리고 발표, 발표한 이후 관객을 만나며 성장하고 확장되는 작업의 삶, 소멸.. 이 모든 순간이 작업이라 생각합니다. 그 과정을 나누기 위해, 드로잉, 영상, 사진, 스트리밍, 퍼포먼스, 책발간 등 다양한 방식으로 작업을 나누기 위해 실험하고 있습니다.
현장작업을 할 때, 어떤 아이디어를 현장에 구현하는 방식이 아닌, 그 곳에 사는 것처럼, 제 삶을 붙이고 만났을 때, 제 작은 흔적이 그 곳의 환경과 만나 변화하면서 숨겨진 것이 드러나며 작업이 형태를 띄어 가는 과정을 즐깁니다.
전주에 오게 된 계기도 2023년 전주문화재단의 ‘예술로그린 전주’ 프로젝트에서 참여작가로 작업하며, 전주천에 눌러 앉아 매달 작업을 진행하였고, 그러다 보니, 내가 앉은 이 땅과 이곳의 문화와 사람들이 궁금해지고, 이곳의 계절이 궁금해 지더군요. 이곳에 살면서, 사는 사람으로 작업해보고 싶어 팔복예술공장에 입주하게 되었습니다.
( ‘ 흐르는 공간-전주천’ _ 전주천에 뜬 달)
전주에 살다 보니, 근처 부안에서 개인전을 하게 되었 습니다. 부안역사문화관에서 7월 26일 까지 전시중인 <변산, 풍경이 된 플라스틱>이라는 작업은, 제가 일본과 부산, 강원도에서 발표한 해양플라스틱을 수집하여 제시한 Sea-scape 연작 중, 변산해변 버전입니다. 놀랍도록 아름다운 변산의 해변을 산책하며, 수집한 해양플라스틱을 전시장 공간에 무지개 빛으로 분류하여 엮었습니다. 내가 먹는 것이 나요, 내가 버리는 것이 나의 풍경이 되는 아름답지만 슬픈? 이야기? 어쩌면 긴 여행 끝에 자연화 된 플라스틱의 이야기?
작업을 위해 메시지를 확정하지 않고, 내가 머물 곳을 정하고, 그곳에서 들일 행위를 정하고, 작가의 시간과 정성, 그곳의 자연이 함께 작업을 만들어 갑니다. 이런 작업을 통해 매번 많은 발견과 배움을 경험합니다. 메시지는 이 과정에서 탄생하죠. 전주천에서 근 일년의 시간을 보내는 동안, 전주의 자연, 지리, 문화, 바람, 햇빛, 강에 뜨는 달, 그곳에 어우러지는 식생, 주변의 도시와 아파트, 사람들이 모두 유기적으로 연결되어 흐르는 것을 경험하고 있습니다. 이 발견의 즐거움이 저를 계속 작업하게 하는 힘인 것 같습니다.
제가 이곳에서 무엇을 발견하는 지, 지켜봐 주세요~
감사합니다.
Hello, I’m a visual artist Kim Soonim
‘Jacga(artist)’, A Person who builds something.
I want to be a person who works like making clothes or cooking a meal, every day one by one, line by line, step by step, as if eating and sharing food.
I received my MFA and BFA in Sculpture, and minored painting, printmaking and art history at the University
I am doing site-specific work in natural sites, meeting the place and the people there, and try to show them as they are.
Due to the nature of the art work, some artworks live in that location for a long time, seemingly forever.
And some artworks exist for a very short time and then disappear.
And in some artworks, there are times when the resonance, contemplation, and such that are discovered in the process of work progresses are more moving than the brilliant results.
Some artworks interact with the artist's time and life to become a message to people.
When I search for those places and the people and meet with them, the seeds of my artwork are born.
And the seed of the artwork grows, changes by their environment, and is become artwork and presented as a artwork.
Also, when a work is exhibited, it meets the audience.
And through that encounter, the work grows and expands.
Then, after their time, that artwork's life comes to an end and disappears.
I think that all of that process is a work of art.
I wanted to share that artwork, all those moments of life of art.
So I do installation art, drawings, video art, photography, performance art, and live streaming. And those works become books through a long process.
When I do work, I don't create an idea in the studio and then move to the site and built it.
First, I meet, seat and touches tactilely in that place, as if I live in that place.
And the things I lived and breathed there become traces.
I experience the process of these traces of me becoming works of art as they encounter natural phenomena such as wind and rain.
I enjoy all that process of art.
What brought me to Jeonju’s nature, is through the Jeonju Cultural Foundation’s <Art Green Jeonju Project>, which has been a long-term project since 2023.
Through that project, I met JeonJu-cheon(stream).
The site-specific work was carried out in Jeonju Stream, which you can see in the background.
As I work at Jeonju Stream every month, I become a little more curious about this land every time I do it.
I wanted to meet the people of Jeonju, and I became more and more curious about what kind of pain and history there was here, what stories were intertwined, and what kind of natural environment had.
So, I applied for the Palbok Art Factory residency program and moved to live here.
I have been living in Jeonju since last March.
Since I move to Jeonju, I started working in nearby Buan.
I am currently having a solo exhibition at the Buan History and Culture Museum.
The title is <Byeonsan, Plastic -scape>
This work is about marine plastic from my <Sea-scape>series, which I carried out Kyushu in Japan, Busan, Seocheon, Incheon, and Jeju in Korea.
As I walk down Byeonsan Beach,
I collect marine plastics I encounter.
I washed them cleanly with water and presented their original colors in the museum.
If you see them in the exhibition hall, all the colors are very beautiful.
When this plastic was originally born, it has a very different color and shape from what we know.
After these plastics are discarded, they live their lives in nature.
So if you look closely, you will be able to see things that are both very familiar and unfamiliar.
That familiarity is actually because we used them and threw them away.
This is a story about how all the abandoned things we have thrown away have become our landscape as they survive through time and life in nature.
And back to the story of artwork.
I try not to move the works of ideas that contain a complete message to the exhibition hall.
I want to meet that place, study that place deeply, live there, come into contact with it, and find things that are discovered while doing so.
Those are actually the things that fill my life.
Now living in Jeonju, I met the people of Jeonju and learned about their history.
And the flow of the Jeonju Stream, many things of nature, the sound of the wind and wild grass that I felt while working, and the bugs, insects, and birds of that place, all became teachers to me.
And the day moon on Jeonju Stream (artist's work),
I'm learning more from those things.
After spending a year in Jeonju, I think I will have learn and experience a lot
What I will encounter and discover here, what I will encounter and discover here, please waiting to see.